


Land
ProduktionsÄr
LĂ€ngd
à ldersgrÀns
SprÄk
Textning
Italien, Frankrike
1963
185 min
FrÄn 11 Är
Italienska
Engelska
Guldpalmsbelönat mästerverk efter Giuseppe Tomasi di Lampedusas roman om en utdöende adelssläkt på 1860-talets Sicilien. Visconti briljerar med kameraåkningar, dialog och rytmiskt spel, och Burt Lancaster, Alain Delon och Claudia Cardinale överträffar sig själva. Den timslånga balen är en av filmhistoriens mest berömda sekvenser.
”[...] Visconti tillaÌter sig att se baÌde paÌ de doÌmda droÌmmarna om evigt liv och ett staÌndaktigt samhaÌllssaÌtt som paÌ framtida frihetsfoÌrhoppningar fraÌn samma distans. Ty den prosa som han tecknar med sin kamera laÌnar sin stil och sitt innehaÌll efter huvudpersonens biografiska anteckningar. Den kunskap, som fursten av Salina besitter och foÌrmedlar och som foÌrenar lika mycket sorg som glaÌdje, ger filmen dess karaktaÌr. [...]
Dekoren aÌr landmaÌrke foÌr furstefamiljens roÌrelsefrihet. Man lever isolerad fraÌn yttervaÌrlden, paÌ samma saÌtt som Pupe i Il lavoro [Viscontis avsnitt i episodfilmen Boccaccio ’70, 1962] eller Livia i Senso [Sinnenas rus, 1954], utan moÌjlighet att inpassa sig i nya tankesaÌtt. Familjen aÌr oÌrikets suveraÌner men den kan inte naÌ naÌgot samband med sammanhang utanfoÌr slottsgemaken. En resa till staden avsloÌjar deras utlaÌmnade hjaÌlploÌshet. Den ende som utan att foÌrlora sin vaÌrdighet kan umgaÌs utanfoÌr palatsets skyddande vaÌggar aÌr fursten, men aÌven om han inte kaÌnner naÌgot fraÌmlingskap till den vildvuxna naturen, kaÌnner han skuggorna saÌnka sig hotfullt. NaÌr han i en av
filmens nyckelscener samtalar med Don Ciccio under ett jakt- parti, sjunger landskapet om sol och frihet, men ljuset aÌr grymt blaÌndande och de baÌda maÌnnen har soÌkt skydd i ett moÌrker som tecknas som en oas. [...]
Leoparden kulminerar i en balafton. Det drygt tre timmar laÌnga verket anvaÌnder sin sista tredjedel till ett kaÌrleksfullt farvaÌl av en doÌende livshaÌllning. Till tonerna av en opublicerad vals av Verdi framtonar Visconti sitt avsked fyllt av saknad och skoÌnhet. Tancredi, som foÌrstaÌtt att bryta en vaÌg av frihet foÌr sig sjaÌlv och Italien, dansar ut med sin aÌlskade Angelica, medan fursten i avskildhet betraktar portraÌttet av sin egen likvaka. En av filmens mest meningsfyllda bilder visar oss fursten ensam i en doÌrr- oÌppning. Han aÌr den ende som klart ser brytningen mellan det aktivt unga och det passivt foÌraÌldrade och som skulle kunna ta staÌllning, om han inte kaÌnde sig lika dragen till som bedragen av baÌda laÌgren. [...]”
Stig BjoÌrkman i Chaplin, november 1963
Leoparden visas i samarbete med Cinemateket och Svenska filminstitutet.
Land
ProduktionsÄr
LĂ€ngd
à ldersgrÀns
SprÄk
Textning
Italien, Frankrike
1963
185 min
FrÄn 11 Är
Italienska
Engelska